E-learning technieken om deelnemers betrokken te houden

E-learning Houding en Communicatie beschikbaar
11 juli 2019
Bodem, bemesting en teelt nu ook met Mestketen en Communicatie
26 augustus 2019

Wanneer u een divers publiek wil bedienen met leermaterialen, is het belangrijk om de deelnemers betrokken te houden. Hier zijn enkele technieken die uw learning & development (L&D) trajecten een opkikker kunnen geven.

Het blijven leren is in de afgelopen jaren steeds meer een speerpunt geworden bij bedrijven. De bedrijven zijn op zoek naar nieuwe en andere manieren om leren aantrekkelijker te maken. Op deze manier wil men een maximaal rendement behalen uit de L&D trajecten.

Bij het L&D traject wordt rekening gehouden met de behoeften en ambities van de werknemers om te leren en te groeien. Hier zijn een paar aangepaste e-learning technieken die kunnen helpen bij het verbeteren van een L&D-strategie:

Informeel leren via performance tools

Het is niet altijd mogelijk om nieuwe concepten en technieken binnen een bedrijf te leren in trainingssessies. Het komt vaker voor dat we leren door interacties met onze collega’s en de feedback van de werkgever en/of klanten. Het is gebleken dat een werknemer 70% van de benodigde kennis opdoet tijdens het werk zelf, 20% van de kennis leert via interactie met collega’s en 10% van de kennis tot zich neemt met behulp van een training (70-20-10 model van Charles Jennings).

Door het gebruik van zogenaamde performance tools (pst’s) kun je medewerkers ondersteuning geven door informatie aan te bieden in de werksituatie. Dit gebeurt op het moment dat het nodig is. Kiezen voor de juiste tools die de lerende in staat stellen om op het juiste moment te leren is daarbij een belangrijke voorwaarde. Voorbeelden zijn:

  • Wijs een collega aan als vraagbaak
  • Gebruik instructievideo’s
  • Werk met behulp van checklists
  • Gebruik Micro-learning, een korte overzichtelijke module die een onderwerp beknopt uitlegt.

Mobiel leren

Mobiel leren biedt flexibiliteit van plaats en tijdstip van leren. Wanneer ga je leren? Wanneer er een behoefte is aan kennis. Vaak gaat het hierbij om micro-learning. Micro-learning kan bijvoorbeeld een simpel instructiefilmpje zijn. Het biedt precies genoeg informatie om op dat moment verder te kunnen.

Microvideo

Video is geen nieuwigheid op het gebied van e-learning. Video is over het algemeen het meest boeiende deel van de e-learning. De aandacht van de medewerker wordt sneller getrokken. Video is een van de beste bronnen voor on-the-go leren, zie ook mobiel leren. Zorg ervoor dat de video’s kort en bondig blijven. Wanneer de video’s te lang zijn zal de aandacht verslappen en haken mensen af.

Focus op de individuele medewerker

Werknemers vinden het vaak moeilijk om te leren middels een trainingstraject. Dit komt voornamelijk door een overvloed aan informatie die in een relatief korte tijd tot zich moet worden genomen. Te veel informatie kan medewerkers in verwarring brengen, omdat het moeilijk wordt om de hoofd- en bijzaken te scheiden. Indien mogelijk, probeer tekst om te zetten naar beeld (foto en film).

Belangrijk is om dan te focussen op de kennisbehoefte van de medewerkers, en bepaal welke kennis het meest relevant is voor de medewerker. Zet persoonlijke leertrajecten op via een Leer Management Systeem (LMS).

Gamification en spelgericht leren

Games zijn altijd al favoriet geweest! Het toevoegen van games maakt de leerervaring aantrekkelijker voor de medewerkers. Stimuleer de medewerkers middels beloningen voor elk niveau dat wordt bereikt. Maak gebruik van gerichte feedback, omdat dit helpt om vooruitgang te boeken. Kijk wel uit dat de game de inhoud van de e-learning niet gaat overschaduwen.

Virtual reality en augmented reality (vr & ar)

Virtual reality en augmented reality kunnen helpen om een boeiende en realistische leerervaring te bieden. Virtual reality vereist wel een enorme hoeveelheid investeringen. Het biedt realistische scenario’s door middel van simulaties. Het gebruik van vr is zeer nuttig bij het voorbereiden van medewerkers op real-life situaties die paraatheid vereisen.

Augmented reality verbetert de natuurlijke omgeving van de medewerker door pop-ups, overlays en afbeeldingen toe te voegen aan de natuurlijke omgeving. Dit kan met behulp van bijvoorbeeld de mobiele telefoon. Inhoud kan worden uitgebreid om het aantrekkelijker te maken voor de medewerkers. De ervaring wordt verbeterd naarmate de objecten in de echte wereld worden verbeterd door computer gegenereerde informatie.

Een zeer bekend voorbeeld van ar is het beroemde spel “pokémon go”.

Comments are closed.

Stuur een bericht
Loading...