Docent meer controle in de klas en de cursist meer plezier

Docent heeft meer controle in het klaslokaal en de cursist meer plezier in het leren

Deel dit bericht

‘De mooiste reacties die we krijgen zijn natuurlijk de reacties uit de praktijk, van docenten en leidinggevenden of de cursisten zelf.’ Aan het woord is Eddy Schoonhoven, directeur van AHA Leermiddelenbouwers  en AgriHolland Academy. ‘Onlangs heeft een onderwijzeres nog op Facebook geschreven hoe enthousiast ze was over de video die we gemaakt hadden over hoe je je handen moet wassen. Dat klinkt misschien logisch, want hoezo weet je niet hoe je je handen moet wassen, maar in de coronaperiode was er veel behoefte aan een korte en duidelijke uitleg die voor iedereen te volgen was. Dat stemde ons tot nadenken, want welk probleem lossen we door ons aanbod nu eigenlijk op voor onze doelgroep?’

Over vogelmijt bij pluimvee tot het onderhoud van sportvelden en golfbanen

‘Voor AgriHolland Academy is dat heel duidelijk, dat is immers een e-learning platform voor agrarisch, food en de groene sector. Je vindt er cursussen terug die gaan over de aanpak van vogelmijt bij pluimvee, een cursus bodem, bemesting en teelt, maar ook het onderhoud van sportvelden en golfbanen en een cursus houding en communicatie komen er terug’, aldus Eddy. ‘Met AHA Leermiddelenbouwers richten we ons vooral op, de bedrijfsnaam zegt het al, het bouwen van leermiddelen. En wat je ziet is dat de manier waarop we leermiddelen aanbieden aan cursisten in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd is. Sowieso is er meer hybride onderwijs, waarbij fysiek met elkaar in een klaslokaal zitten, gecombineerd wordt met online lesgeven en zelf aan de slag gaan door de cursisten. En daarnaast zie je dat e-learnings flink aan populariteit gewonnen hebben. Het grote voordeel van digitaal leren, ten opzichte van het ouderwetse tekstboek, is dat je bewegend beeld in kunt voegen in de stukken tekst die voor sommigen behoorlijk wat energie kosten om te lezen. Doordat de lesstof interactiever wordt, wordt je brein gestimuleerd en zullen de eindresultaten uiteindelijk beter zijn. Dat heeft dus enerzijds te maken met het aansturen van energie en daarmee hersenactiviteit en anderzijds met plezieriger leren. Want dat is duidelijk, iets dat leuker is, doe je liever, daardoor vaker en houd je ook gewoon beter vol.’

Docent heeft meer controle in het klaslokaal en de cursist meer plezier in het leren

‘Dus welke uitdaging lossen we voor onze doelgroep op? Ik heb het gevoel dat we de docent meer controle geven in het klaslokaal, doordat er vanuit huis al voorbereidend werk gedaan kan worden door de cursisten. De docent kan zien wat er gebeurt, of niet, en ook welke vragen men lastig vindt. Dat zorgt ervoor dat het lesaanbod meer toegespitst raakt op de behoefte van de klas. Er hoeft immers niet meer stilgestaan te worden bij vragen die iedereen begrijpt, omdat de aandacht heel specifiek verlegd kan worden naar de thema’s die de meeste cursisten ingewikkeld vinden. Daarnaast ervaart de gemiddelde cursist meer plezier in het leren omdat de lesstof toegankelijker, kleurrijker en interactiever is. Dus misschien brengen we vooral wel plezier, motivatie en hopelijke een beetje inspiratie zo nu en dan’, besluit Eddy.


Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *