Opleiden: kostenpost of een driver?

Opleiden: kostenpost of een driver?

Deel dit bericht

Het is de eeuwige discussie: zijn opleidingskosten noodzakelijk en is het dus echt een kostenpost? Of zijn opleidingskosten die je maakt juist slimme, zinvolle investeringen in de continuïteit van je bedrijf? Diezelfde discussie zien we bij ICT-kosten, ook daarvan wordt nog wel eens gezegd dat dit onnodig beslag legt op de omzet. Maar diezelfde omzet kan nooit gemaakt worden op het moment dat er niet geïnvesteerd wordt in ICT. Denk je maar eens in: hoeveel omzet kan er nog gemaakt worden als de computers niet meewerken of de telefoon eruit ligt? Bij grote bedrijven weten ze als geen ander wat het kost als de digitale infrastructuur niet werkt, al is het maar een uur. Wanneer er veel medewerkers in dienst zijn dan kan die schade direct in de duizenden euro’s of meer lopen. Je mensen worden immers doorbetaald terwijl ze niets kunnen zonder ICT.

Opleiden is een driver en geen vervelende kostenpost

Wanneer je met deze bril naar opleidingskosten kijkt dan zie je al snel dat dit een driver is en geen vervelende kostenpost. Niet opleiden is geen optie en daar zijn veel argumenten voor. Je wilt immers investeren in je mensen, primair gezien omdat ze anders naar de concurrent gaan die wel actief werkt aan ontwikkeling. Bovendien wil je dat jouw collega’s goed in staat zijn om hun werk te doen en dat te blijven doen. En dat kan alleen als ze alle benodigde opleidingen, certificeringen, verdiepingsslagen en meer aangeboden krijgen. Bovendien is de werksfeer plezieriger op het moment dat mensen goed in hun vel zitten omdat ze het gevoel hebben gewaardeerd en gezien te worden. Toch prettig voor een werkgever in deze huidige krappe arbeidsmarkt.

Opleiden standaard onderdeel van je bedrijfsvoering

Opleiden zou, net als ICT, een standaardonderdeel van je bedrijfsvoering moeten zijn. Net als je in een gemiddeld bedrijf minstens vijf jaar vooruit denkt, denk je ook op deze vlakken ver vooruit. De wereld om je heen verandert, dat is zeker en daar heb je geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt is de manier waarop je bezig bent met vooruitgang en ontwikkeling. Mensen aan je binden, niet alleen door een mooi salaris te bieden, maar zeker ook door in de secundaire arbeidsvoorwaarden ontwikkeling op te nemen hoort er helemaal bij in de tijd van nu. Sterker nog, de manier waarop er met ontwikkeling van mensen wordt omgegaan, blijkt ná de hoogte van het salaris de belangrijkste motivator te zijn om wel of niet voor een bepaalde werkgever te kiezen.

En dan hoor je, tot slot, nog wel eens de opmerking: ‘Ja maar, wat gebeurt er als ik mijn mensen opleid en ze gaan alsnog weg?’ Daar is wat ons betreft maar één antwoord op: wat gebeurt er als je ze niet opleidt en ze blijven…

Ook slim met behoud en ontwikkeling van je medewerkers aan de slag?

Meer weten of even sparren? Neem contact met ons op, we denken graag vrijblijvend met je mee. AgriHolland Academy is ons bedrijf waar je direct cursussen terugvindt, gericht op e-learning. AHA leermiddelenbouwers richt zich op het ontwikkelen en aanbieden van korte e-learning modules tot complete leeromgevingen die tot in detail zijn toegespitst op jouw wensen.


Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *