Kwaliteit in lesmateriaal, van AHA Leermiddelenbouwers

Het ene lesmateriaal is het andere niet, hoe zorg je voor consistentie in kwaliteit en middelen?

Deel dit bericht

Wanneer lesgeven leuk is? Als je als docent beschikt over een lespakket dat niet alleen inhoudelijk juist is, maar ook verschillende typen stof aanbiedt. Dat moet ook voor het juiste resultaat, want waar de één gemakkelijk leert via video, is de volgende meer een lezer en doet de laatste leerling het juist goed als de zaken grafisch worden weergegeven. Uiteindelijk gaat het om het resultaat: het inzetten van compleet lesmateriaal met doorlopende leerlijnen en afwisseling in het gebruik van verschillende lesmethoden zodat men geconcentreerd een module kan doorlopen.

Wij hebben in de coronaperiode waarin er meer afstand tot de student was, gemerkt dat docenten via het internet op zoek gingen naar geschikt lesmateriaal. Juist omdat dit soort complete pakketten nog niet echt op een structurele manier voorhanden waren. Voorheen stond men voor de klas, en ging doceren immers anders dan dat je dat tegenwoordig doet. Maar als gevolg van de coronacrisis blijft hybride studeren, net zoals je dat in de zakelijke wereld ziet, een vast onderdeel van het lesprogramma. En dit vraagt wat van de capaciteit van de docent, zoals je ook in ons vorige blog al hebt kunnen lezen. Daarin vertelden we over de kracht van e-learnings en over hoe je de voordelen daarvan kunt vasthouden ook nu we elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten.

Moraal van het verhaal

Het is anno nu als docent niet meer nodig om zélf je ideale lespakket samen te stellen. Dat heeft te maken met de kwaliteit van het lesmateriaal dat in de markt voorhanden is, dat niet alleen een duidelijke leerlijn vasthoudt, maar ook inspeelt op de behoefte van de student van vandaag de dag. Wanneer je er een dergelijke module bij pakt, dan heb je een tool in handen met een kop en een staart waarin er niet alleen een duidelijke lijn te herleiden is maar ook tussentijdse toetsvragen aangeboden worden. Ook dat draagt bij aan slim en interactief leren, samen met je studenten. Wij durven te stellen dat de corona periode, hoewel die voor niemand leuk was, daarmee noodgedwongen ook goede dingen heeft voortgebracht. En dat is de ontwikkeling van dit soort lesmateriaal, omdat we plots op afstand met elkaar moesten gaan samenwerken. Ook voor de docent is dit een fijne ontwikkeling, want deze kan zich weer écht gaan richten op zijn vak. In plaats van energie te verliezen met het voorbereiden van allerlei taken en het zoeken op het internet naar geschikte stof waarvan je bovendien niet eens zeker weet of deze wel juist is, kun je nu concreet met je leerlingen aan de slag. En dáár is het voor de meeste docenten uiteindelijk allemaal om begonnen…

Neem contact op

Wil je meer over onze lesstof weten of even vrijblijvend overleggen? Neem dan gewoon even contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.


Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *