Weet jij nog waar je van droomde toen je docent werd?

Weet jij nog waar je van droomde toen je docent werd?

Deel dit bericht

Hoe zien jouw lessen eruit? Sta je voor een groep gemotiveerde (en soms wat minder gemotiveerde) studenten die een uur lang passief naar je verhaal luisteren om vervolgens naar de volgende les te gaan? Of werk je ook al met het systeem van flipping the classroom? Zoals de term al een beetje aangeeft, worden de rollen hierbij omgedraaid. Voordat de les begint weten je leerlingen exact wat ze moeten voorbereiden, en dit doen ze thuis door in te loggen in speciaal voor hen ingerichte virtuele omgeving. Het voordeel voor de leerling is dat deze zich de stof al eigen kan maken en gericht vragen kan stellen over de materie die hij of zij lastig vindt. Voor jou als docent geeft het een prachtig inzicht in wat de leerlingen thuis concreet doen. Zo zie je tot in detail wanneer bepaalde studenten hun toetsvragen niet maken, en hier kun je dan, uiteraard zonder opgeheven vingertje, over in gesprek gaan. Wat speelt er? Is er thuis misschien iets aan de hand waardoor de betreffende leerling niet tot studeren komt?

Inhoudelijk sterke tool

Naast de inzichten die deze manier van leren biedt, is deze tool inhoudelijk sterk, omdat je een rode draad kunt ontdekken in de vragen die de gemiddelde leerling lastig vindt. Het is dan precies die stof waar je in de les extra bij stilstaat. Door op deze manier naar je vak te kijken, maak je er een interactieve samenkomst met je leerlingen van en komen de resultaten, of het uitblijven daarvan snel bovendrijven. Het voorkomt dat je stof aan het delen bent die de leerlingen al kennen, en het helpt je om in te spelen op de daadwerkelijke behoeften van de klas.

Terug naar je droom

Ooit, misschien al lang geleden, had je een droom toen je koos voor het vak van docent. In hoeverre komt die droom van toen overeen met hetgeen je nu elke dag ervaart? Misschien is dit de kans om terug te gaan naar hoe je ooit dacht dat het zou zijn: een klas vol gemotiveerde leerlingen die gericht vragen stellen over de materie die zij lastig vinden. Wil je meer weten over deze relatief nieuwe ontwikkeling? Of gewoon eens even sparren met collega’s die op deze manier doceren? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag en kijk uit naar je bericht.


Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *