We keren langzaam weer terug naar de oude situatie. En daar is uiteraard helemaal niets mis mee, integendeel: het is goed dat we elkaar weer gaan ontmoeten en niet blijven hangen in virtueel contact leggen op afstand. Al zal dat werken op afstand wél een belangrijk en bewust gekozen onderdeel van het nieuwe studeren blijven. We hebben immers allemaal de voordelen van hybride samenwerken ervaren. Neem bijvoorbeeld e-learning: dit geeft volledige flexibiliteit aan je cursisten, want het volgen van een dergelijke opleiding of cursus is onafhankelijk van tijd en plaats. Wanneer je dit combineert met de fysieke ontmoetingen die weer mogelijk zijn, zoals het bezoeken van een beurs of met elkaar in de klas nieuwe zaken gaan ontdekken, dan combineer je het beste uit twee werelden.
Oude patronen afleren
Tegelijkertijd is niets zo lastig als het afleren van oude gewoontes; wanneer je jarenlang gewend bent geweest om de lessen voor je cursisten van A tot Z voor te bereiden, deze vervolgens uit te leggen en vooral heel veel te geven tijdens het uur dat de cursisten bij je zijn, dan zou je dit zomaar snel opnieuw op kunnen pakken. Terwijl er juist nu kansen liggen om de zaken blijvend anders aan te pakken. En dan op zo’n manier dat het mes aan twee kanten snijdt: je cursisten worden geactiveerd en gaan lekker zelf aan de slag. En jij als docent? Jij krijgt de kans om in te zoomen op interessante onderwerpen, krijgt te maken met meer gemotiveerde cursisten én besteedt minder tijd aan de voorbereiding van de les.
Terug naar het oude, maar niet helemaal
Waak er dus voor om ál te zeer terug te gaan naar de oude situatie: voor je het weet val je terug in oude patronen en sta je weer klassikaal uur in, uur uit te doceren. Dat is namelijk nergens voor nodig. Juist met e-learnings kunnen de cursisten lekker zélf proactief bezig zijn. Gebruik dus vooral die goede eigenschappen die e-learning je biedt. Zo kun je je cursisten bijvoorbeeld vooraf bepaalde opdrachten laten maken, die je vervolgens klassikaal bespreekt. Doordat men thuis al stof heeft moeten voorbereiden zal er een actieve(re) werkhouding in de klas ontstaan. Bovendien houd je, als docent, ook energie over. Want we weten allemaal hoe mooi, maar intensief het kan zijn als je een uur lang aan het woord bent tegen een groep cursisten die vooral (passief) luistert…
Neem contact op
Wil je meer weten over de mogelijkheden van e-learning, tips, een bepaalde casus bespreken of even vrijblijvend overleggen? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.