Om deze 3 redenen is een e-learning interessant voor cursist én docent

Om deze 3 redenen is een e-learning interessant voor cursist én docent

Deel dit bericht

E-learnings zijn behoorlijk in opmars in het onderwijs de afgelopen jaren. En dat is niet zo gek, want digitaal leren is een uitstekende manier om snel en effectief kennis tot je te nemen. En de docent? Ook die is ermee geholpen, want hij kan precies zien wat er achter de schermen gebeurt. We zetten de voordelen van e-learning helder voor je op een rij.

1. Iedereen kan de cursus in eigen tempo vanaf een zelfgekozen locatie doen

Elk mens werkt in zijn eigen tempo. Waar de één razendsnel leest en opdrachten maakt, heeft de ander daar net wat meer tijd voor nodig. En dat is helemaal niet erg. Het grote voordeel van studeren via e-learning is juist dat je zélf kiest in welk tempo je je cursus volgt. En dat niet alleen, ook de locatiekeuze staat vrij. Waar de één zich graag in een studeerkamer afzondert, kiest de ander voor tuin, terras of strand. Eén ding is zeker; mensen die goed in hun vel zitten en vanuit een ontspannen houding leren nemen stof beter op. En daar dragen de eigen keuzes die e-learning biedt actief aan bij. Doordat mensen zelf invloed hebben wordt de lesstof bovendien ook als interessanter ervaren. Alsof er minder ‘moeten’ achter zit. Niet zo gek ook, met je kop koffie en laptop onder de overkapping in de achtertuin…

2. Je kunt als student relatief anoniem deelnemen.

Voor sommige, meer introvert aangelegde mensen, blijkt het anonieme karakter van e-learning erg prettig. Want niet iedereen is even comfortabel met vragen stellen in een groep. Via een e-learning kun je, bijvoorbeeld via de chatfunctie, even laagdrempelig een vraag stellen. Of een antwoord geven terwijl je twijfelt over de juistheid ervan. Je hoeft je immers niet te schamen als het fout is, want alleen de docent ziet wat je invulde. Bij een e-learning is het bovendien gemakkelijk om feedback te krijgen, eventueel zelfs rechtstreeks in de lesstof. Uit de praktijk blijkt ook dat er, mede vanwege de meetbaarheid, actiever doorgewerkt wordt door cursisten.

3. De docent heeft meer grip op kennisoverdracht

Vanuit het perspectief van de leraar is er ook veel winst te behalen wanneer we kijken naar e-learning. En dan volgens het zogenaamde flipping-the-classroom-model. Het wil zeggen dat de docent gericht lesstof op kan geven welke bestudeerd mag worden. Vervolgens kan hij, bijvoorbeeld aan de gemaakte oefenvragen, zien waar nog het meeste aandacht voor nodig is. Zo geeft het systeem onder meer de mogelijkheid om te meten hoe vaak een bepaalde vraag fout beantwoord is. Daardoor weet je als docent precies op welke inhoud je je moet richten. Op die manier ga je van relatief statisch doceren naar actief discussiëren. De lessen en de te behandelen stof worden daarmee veel interactiever van aard. En daar wint iedereen bij.

Meer weten? Benieuwd naar wat e-learning voor jouw klas kan betekenen? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht. Alle cursussen bekijken? Je vindt ze hier terug, via AgriHolland Academy.


Deel dit bericht