Zoveel opleidingen...Waar moet ik op letten bij mijn keuze?

Zoveel opleidingen…Waar moet ik op letten bij het kiezen van de juiste?

Deel dit bericht

Zoveel opleiders. Zoveel opleidingen. Maar hoe kies je nu de juiste opleiding? Dat kunnen we je niet direct zeggen, want die keuze is helemaal aan jou. Wat we wél kunnen doen is werken vanuit een didactisch model.  Waar streef je naar met de opleiding? Welke leerdoelen zijn er? En wanneer is voor jou (en voor je cursisten) de opleiding geslaagd? Lees nog even verder voor een herkenbaar voorbeeld.

We bieden 3 ingangen per leerdoel:

  • Casus = relevantie, werkveld, motivatie.
  • Theorie = uitleg, instructie, demofilm, interview.
  • Toets = reproduceren, zelftoetsen, toetsen is leuk.

Leren moet je leren

Door op deze manier, in eerste instantie intern, met een helder ontwerpproces aan de gang te gaan, dwingen we onszelf om goed na te denken over wat er moet gebeuren om een goede e-learning te maken. In een goede digitale leeromgeving zit in elk geval: theorie, oefening, een zelftoets en een praktijkcasus. We streven naar personaliseren, interactiviteit en evaluatie. Dat klinkt misschien logisch, maar dat wordt zeker niet op elke plek zo aangepakt. Wij geloven er stellig in dat je deze aanpak nodig hebt binnen je opleiding, want pas dan heb je het over blended learning. In gewoon Nederlands: je bent dus niet alleen bezig met het delen van kennis die zich in hoofden van mensen moet gaan nestelen, je laat het ze ook in praktijk brengen om vervolgens te toetsen. Dan ontstaat er een situatie waarin de e-learning beklijft.

‘En nu?’, vroeg ik haar. ‘Nu niks’, zei ze, ‘Fout is fout.’

Eddy Schoonhoven, directeur van AHA Leermiddelenbouwers: ‘En ik zie ze voorbijkomen hoor, de e-learnings en digitale leeromgevingen die een stuk minder slim in elkaar zitten. Laatst nog op een VMBO-T school. De leerling maakte een opgave, deed goed haar best, maar had het antwoord helaas niet goed. Dat stond er dan ook: je antwoord is onjuist.

‘En nu?’, vroeg ik haar.

‘Nu niks’, zei ze.

‘Zijn er dan geen tips om tot het goede antwoord te komen’, vroeg ik. ‘Of kun je ergens iets openen waardoor je de achterliggende theorie nog eens kunt bekijken?’

Niets van dat alles kon. Goed was goed. En fout was fout. Zo simpel was het. En zo weinig effectief ook…

Je gaat naar school om te leren. Fouten maken mag.

Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat wij dit anders doen. Niet alleen leert een leerling fijner en positiever, omdat hij of zij gemotiveerd wordt en opbouwend benaderd. Ook is het een stuk zinvoller omdat kennis eerder eigen gemaakt wordt. Juist door te oefenen. Juist door fouten te mogen maken. En juist door nieuwe dingen te leren. Dingen die de volgende keer wél goed gaan. En volgens mij is het daar allemaal om begonnen. Fouten maken mag, je gaat naar school om te leren. Dat zei men vroeger al. En het is vandaag de dag nog altijd waarheid. Ondanks, of juist dánkzij de vele mogelijkheden die e-learning biedt.  Dan ontstaat er een situatie waarin de e-learning beklijft. Meer weten? Bel ons even.


Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *